JEDNODUCHÉ ÚČETNICTVÍ
ZÁKLADNÍ INFORMACE
Veškeré obchodní transakce mezi klienty TRADEBANK se uskutečňují na základě běžných účetních dokladů (faktura, paragon, kupní smlouva, smlouva o dílo, atp.). Stejně tak je o nich při uskutečnění účtováno.
- Dodávka vlastních výkonů, služeb nebo zboží se účtuje stejně jako u běžné odběratelské faktury
– zaevidujeme v knize pohledávek – momentem vydáním faktury
– plátce DPH současně zaeviduje v příslušné záznamní evidenci DPH. - Nákup výkonů, služeb, zboží se účtuje stejně jako u běžné dodavatelské faktury
– zaevidujeme v knize závazků – momentem přijetí faktury
– plátce DPH současně zaeviduje v příslušné záznamní evidenci DPH. - Úhrady přes systém Tradebank
– vlastní evidence se vede pomocí obslužného programu Tradebank pro zpracování úhrad v jednoduchém účetnictví.
Příklad evidence závazků a pohledávek přes systém TRADEBANK (nutno vést odděleně !):
Faktury vydané | |||||||
č. faktury | odběratel | základ daně | DPH | celkem | plat. šek | započteno | ne |
25 | JVC | 1000 | 220 | 1220 | 1220 | 1210 | 10 |
3 | KVC | 12000 | 600 | 1260 | 1260 | 1260 | |
Faktury přijaté | |||||||
č. faktury | dodavatel | základ daně | DPH | celkem | plat. šek | započteno | ne |
120 | HJK | 500 | 110 | 610 | 610 | 610 | |
35 | POP | 600 | 600 | 600 | 600 |
Rozdíl (faktury vydané – faktury přijaté)
13820 – 1210 = 12610
Výsledkem zápočtu je konečný zůstatek vykázaný na výpisu z evidence obchodů v systému Tradebank, který se v jednoduchém účetnictví proúčtuje následovně:
- provede úhradu v knize pohledávek (na základě autorizovaného šeku) jen do výše zápočtu tj.v tomto případě 1.210,- Kč
- provede úhradu v knize závazků (na základě autorizovaného šeku) do výše zápočtu tj. v tomto případě celá částka 1.210,- Kč
- v peněžním deníku proúčtuje jako nepeněžní operace dle rozpisu z pomocné evidence tj.
– do základu daně z příjmů (materiál, zboží, služby atd.)
– mimo základ daně z příjmů (HIM, repre, DPH, ostatní nedaňové náklady)
Je nutno vést v evidenci započtené a nezapočtené pohledávky a závazky.
PODVOJNÉ ÚČETNICTVÍ
ZÁKLADNÍ INFORMACE
Veškeré obchodní transakce mezi klienty TRADEBANK se uskutečňují na základě běžných účetních dokladů (faktura, paragon, kupní smlouva, smlouva o dílo, atp.). Stejně tak je o nich při uskutečnění účtováno.
- Dodávka vlastních výkonů, služeb nebo zboží se účtuje stejně jako u běžné odběratelské faktury
Má dáti Dal – vydání faktury 311 6XX – DPH (u plátců DPH) 311 343 – úhrada faktury přes systém TRADEBANK
(vlastní úhrada se provádí na základě autorizovaného platebního šeku)315XX 311 - Nákup výkonů, služeb, zboží se účtuje stejně jako u běžné dodavatelské faktury
Má dáti Dal – přijetí faktury úč. tř. 1 – 5 321 – DPH (u plátců DPH) 343 321 – úhrada faktury přes systém TRADEBANK
(vlastní úhrada se provádí na základě autorizovaného platebního šeku)321 325XX
Pro operace týkající se úhrad přes systém TRADEBANK doporučujeme zřídit v analytické evidenci účet:
315XX – pohledávky za TRADEBANK SERVICE s.r.o.
325XX – závazky vůči TRADEBANK SERVICE s.r.o.
V návaznosti na měsíční výpis z evidence obchodů systému TRADEBANK provede účastník vzájemný zápočet mezi účty 315XX a 325XX. Výsledkem zápočtu je konečný zůstatek vykázaný na výpisu z evidence obchodů v systému TRADEBANK.
/ pohledávka k systému ………..zůstatek na 315XX
závazek k systému ……………. zůstatek na 325XX /
Poznámka: Účtování pohledávek a závazků v jednoduchém i podvojném účetnictví se řídí platnými účetními a daňovými zákony České republiky.